Bozova Merkez Sulama Kooperatifi’nin elektriği borcu olduğu gerekçesiyle 6 yıldır kesik. Yönetimi, çalışanları ile birlikte lağvedilen birlik, 15 bin dekar toprağa sahip çiftçiye su veremiyor
Urfa’nın Bozova ilçesinin kuzeydoğusunda 15 bin dekar toprağın sulama işini yürüten Bozova Merkez Sulama Kooperatifi’nin (Birlik) elektriği 6 yıldır kesik. 2013 yılında 430 bin olan elektrik borcu yapılandırıldığı halde ödenemeyince, DEDAŞ tarafından elektriği 2015 yılında kesildi. 2018 yılında sulama kanununda yapılan değişiklik ile sulama birliklerine Devlet Su İşleri (DSİ) kayyum atasa da Bozova Merkez Sulama Kooperatifi uygulama dışı bırakıldı ve yönetimi, çalışanlarıyla birlikte lağvedildi. Böylelikle elektrik yokluğundan kaynaklı sahaya su pompalanamadı ve çiftçiler susuz bırakıldı. Su birliğinin Ocak 2020’de DSİ’ye devredilmesine karşın halen borç nedeniyle elektrik kesintisinin uygulanıyor olması dikkat çekici.
Barajın dibinde ama su yok
Atatürk Barajı’ndan Urfa halkının yararlanamadığını ve Meteoroloji Genel Müdürlüğü’nün bölge için yaptığı “olağanüstü kuraklık” uyarısını hatırlatan Bozova Ziraat Odası Başkanı Fuat Elmas, “Biz bu barajdan neden yararlanamıyoruz? Bozova Merkez Sulama Birliği borçtan dolayı 6 yıldır açılmıyor. Şu tarih itibarı ile faizsiz 2 milyon 180 bin lira borç çıkarılmış bu sulama birliğine. Bu borçtan dolayı DEDAŞ elektriği kesmiş. Bu kesintiden dolayı 6 yıldır bu sulama birliğinden yararlanamıyoruz. Bir ovaya bu şekilde su verilmiyor. Çıkarılan bir yasa ile bu tesis DSİ’ye devredildi. Bir yıldır açacağız diyorlar ama açılmadı bir türlü. Bu memleket sahipsiz bırakıldı. Sadece bu tesis ile 15 bin dekar alan sulanıyordu. Sulama alanı 20 bin dekara kadar çıkabiliyordu. Şu an bir dekar bile sulanamıyor” dedi.
Fıstıkta yüzde 80 kayıp
İlçe genelinde yaklaşık 350 bin dönümde fıstık ağacı olduğunu, bu yıl fıstık üretiminin yüzde 20’ye kadar düştüğünü, bu yıl etkili olan kuraklık nedeni ile fıstık ağaçlarının güçten düşerek kurumaya başladığını kaydeden Elmas, “Arpada yüzde 70 kayıp yaşandı. Buğday ekilen alanın yüzde 30’u sulanabilir durumda. Sulanmayan alanlarda buğdayda da daralma oldu. Tüm bunlara rağmen gübrenin kilogram fiyatı 4 buçuk liraya çıktı. İlaç yüzde 80 pahalandı. Mazotun litresi 7 buçuk lira oldu. Bu şekilde çiftçi nasıl kazansın?” diye sordu. Çiftçilerinin yüzde 30’unun çiftçiliği bırakacağını söyleyen Elmas, “Bozova tarım ilçesidir. Ama zeytin rafinemiz, hal pazarımız, fıstık halimiz ve hayvan pazarımız yok. Örnek vereyim patlıcanı Urfa’ya götürüp bir liraya satıyor. Tüketici 4 liraya alıyor. Burada hal pazarı olsa insanlar markete gitmez. Urfa’ya neden ürünümüzü götürelim” diye konuştu.
Kaynak: MA
