Dün gece Kınık’ta 45 işçinin göçük altında kalarak yaralandığı, sahiplerinin iktidara yakınlığıyla bilinen Özyeğin’lerin olduğu Polyak Madencilik’in geçmişte birçok defa işçilere zulüm yaptığı ortaya çıktı.
Kınık’ta metan gazından kaynaklı patlamanın meydana geldiği Polyak maden işletmesi daha önce sendikalı işçilere yapılan baskı, işçilerin zorla çalıştırılması ve 750 madencinin ücretsiz izne gönderilmesiyle gündeme gelmişti.
Kınık’taki Polyak Eynez Enerji Üretim Madencilik A.Ş.’de metan gazından kaynaklı bir patlama meydana geldi ve 30’un üzerinde madenci yaralandı. Polyak maden işletmesi daha önce sendikaya üye olan işçilerin sendikadan istifa etmeye zorlanmasıyla, 750 işçinin ücretsiz izne çıkarılmasıyla ve salgının ilk aylarında işçileri zorunlu olarak çalıştırma haberleriyle gündeme gelmişti.
Kurucusu ”dost” Özyeğin çıktı
Bağımsız Maden İş Sendikası, metan gazı patlaması sonrası da defalarca uyarı yaptıklarını ancak uyarıların dikkate alınmadığını söylemişti.
Polyak Eynez Enerji Üretim Madencilik A.Ş. kurucusu Erdoğan’ın dostum dediği Hüsnü Özyeğin’in oğlu Murat Özyeğin’in başkanı olduğu Fiba Holding ortaklığıyla kuruldu. Bilindiği gibi Özyeğin’lerin şuan bilinen net servetleri 1 milyar doların üzerinde. Şirket, yılda 500 bin ton olan linyit çıkarımını yılda 4.5 milyon tona çıkarmıştı. Zorlu iş koşulları, mobbing, alınmayan güvenlik önlemleri gibi birçok nedenden dolayı maden şirketinin alanlarında birçok göçük, patlama ve kaza meydana gelmişti.
Salgın başlayınca madende kamp kurulmuş, işçiler kalmaları için zorlanmış
Polyak maden işletmesi, salgının ilk başladığı zamanlarda işçileri zorla çalıştırmasıyla gündeme gelmişti. İşçilerin salgının ortaya çıktığı ilk zamanlardan haziran 2020’ye kadar maden sahasında kalarak çalışmaya devam etmesi şart koşulmuş, kabul etmedikleri takdirde işten çıkarılacakları paylaşılmıştı.
10 Nisan 2020’de ise şirket tarafından işçilere bir dilekçe gönderilmiş, kalacak işçilerin yanlarında diş fırçası, havlu gibi temel ihtiyaçları getirmesi söylenmişti.
Columbia Üniversitesi Antropoloji bölümünden İrem Az, Gazete Duvar’daki yazısında konuyla ilgili şunları yazmıştı: “Yer altında aynı şekilde, çoğu zaman dip dibe çalışacaklarken yer üstünde üç işçinin yan yana gelmesinin yasaklandığı söyleniyor. Kaldıkları konteynırlarda ya da dışarda, herhangi bir zaman geçirme aktivitesi yapabilecekleri bir ortam ve gereçler zaten temin edilmiyor. Dolayısıyla işçilerden üç ay boyunca arkadaşlarıyla rahat rahat sohbet bile edemeden, ailelerinden uzak; kalırlarsa virüs kapma, çekip giderlerse işlerinden olma korkusuyla yaşamaları isteniyor.”
Sendika üyeleri tehdit edilmişti
Şirket tarafından ise “Bu uygulamayla personelimiz işletme sahasında bu amaca yönelik yeni yapılmış ve tamamen izole edilmiş bir alanda konaklamakta ve salgın riskinden uzak tutulmaktadır” şeklinde açıklama yapılmıştı.
Salgın döneminde ayrıca Polyak’ta çalışan 750 madenci ücretsiz izne ayrılmıştı. Bağımsız Maden İş Sendikası da Nisan ayında bir açıklama yapmış ve sendikaya üye işçilerin tehdit edilerek üyelikten istifa etmeleri için baskı yapıldığını açıklamıştı.
Soma’da çalışanlar Polyak’a geçti
Şirketin Genel Müdürü Serkan Bahçekapılı da dahil olmak üzere şirketteki birçok kişi 2014’te yaşanan facia öncesi Soma Holding’de görev yapıyordu.
Kınık Belediye Başkanı Dr. Sadık Doğruer, Kınık İlçe Kaymakamı Erol Türkmen, Kınık İlçe Milli Eğitim Müdürü Ömer Derelioğlu, Kınık İlçe Jandarma Komutanı Oral Kaymak, Kınık İlçe Emniyet Müdürü Murat Coşkun, Kınık AKP İlçe Başkanı Sami Mollaahmet 4 Aralık Madenciler günü vesilesiyle Polyak’ı ziyaret etmişti.
