Sanık Osman Ç.’nin “nitelikli cinsel saldırı” suçundan yargılandığı davada mahkeme başkanının 17 yaşındaki mağdur Z.Ç.’ye “Neden bağırmadın?” diye sorması dikkat çekti. Avukatlar tepkisi gösterdi
İsviçre’den akraba ziyareti için Temmuz 2020’de Mardin Kızıltepe’ye gelen 17 yaşındaki yeğeni Z.Ç.’ye tecavüzde bulunmakla itham edilen Osman Ç. hakkında “çocuğun nitelikli cinsel istismarı” suçundan açılan davanın ikinci duruşması Mardin 5’inci Ağır Ceza Mahkemesi’nde görüldü.
Tutuklanan Osman Ç., 13 Ocak 2021’de görülen ilk duruşmada tahliye edilmesi üzerine yakınları tarafından cezaevine önünde davul zurna ile karşılanmıştı.
Davanın 29 Eylül 2021 günü görülen ikinci duruşmasına tutuksuz yargılanan sanık katılmazken, mağdur Z.Ç. ve ailesi ile tarafların avukatları hazır bulundu.
Duruşmayı Şahmaran Kadın Platformu, Saadet Öğretmen Çocuk İstismarı ile Mücadele Derneği (UCİM) ve Mardin Barosu Kadın Hakları Merkezi yetkilileri takip etti.
Kimlik tespitinde bulunulmasıyla başlayan duruşmada söz alan sanık avukatı, mahkemeden duruşmanın izleyiciye kapalı görülmesi talebinde bulundu. Fakat talebi reddeden mahkeme yargılamanın açık devam etmesine karar verdi.
Duruşma için yaşadığı İsviçre’den gelen Z.Ç.’nin beyanları Fransızca tercüman aracılığıyla alındı. Yaşadıklarını anlatan Z.Ç., sanığın cezalandırılmasını istedi.
Mahkeme başkanına tepki

Z.Ç.’nin sorgusu sırasında mahkeme başkanı “neden bağırmadın, neden ses çıkarmadın?” gibi sorular yöneltti.
Tanıkların dinlenmesi ile devam eden duruşmada avukatlar savunma yaptı. Z.Ç.’nin avukatları yeni raporlar sunarak sanığın öncelikle tutuklanmasını, mahkeme aksi kanaatte ise adli kontrol altına alınmasını ve cezalandırılmasını istedi. Sanık avukatı ise, dosyada somut hiçbir delil olmadığını savunarak, müvekkilinin beraatına karar verilmesi talebinde bulundu. Mahkemenin mütalaasını sunması istediği savcılık mütalaa için süre talebinde bulundu.
Sonrasında duruşmaya kısa bir ara veren mahkeme başkanı, açıkladığı ara kararlarında Z.Ç.’nin avukatlarının taleplerini reddedip, bir sonraki duruşmayı 27 Ekim tarihine erteledi.
Z.Ç.’nin avukatları ve yargılamayı takip eden kadın örgütleri duruşma sonrası adliye önünde açıklama yaptı.
Mardin Barosu Kadın Hakları Merkezi’den Avukat Dilan Koç, yaptığı açıklamada sanığın tutuklanması yönündeki taleplerinin reddedilmesine ve mahkeme başkanının Z.Ç.’ye yönelttiği sorulara tepki gösterdi.
Av. Dilan Koç: Müvekkilimiz sanıkmış gibi…
Av. Dilan Koç şunları söyledi: “21’inci yüzyılda mağdura ‘neden bağırmadın, neden ses çıkarmadın’ şeklinde sorular yöneltildi. Sanki müvekkilimiz sanıkmış gibi kendisine sorular yöneltildi ve bunun cevapları alınmaya çalışıldı. Biz bu yargılamalarda artık mağdurun suçlanmamasını, mağdurun bir iftira atmış gibi, kendi isteği ile yapmış gibi gösterilmesini artık kabullenemiyoruz. Yargılama makamından da talebimiz bir mağdurun hayatına bu şekilde etki edecek kararları vermemeleri.”
‘Yaşadıkları tekrar yaşatılıyor’
UCİM avukatı Leyla Kolbaşı da, Z.Ç.’nin soruşturma aşamasında ifadesinin alınmasına rağmen tekrar mahkeme huzuruna çağrılmasını doğru bulmadıklarını ifade etti.
Tekrar dinlenmesi ile mağdura yaşadıklarının tekrar yaşatıldığını kaydeden Kolbaşı, Z.Ç.’nin travmalarının tekrarlatılmasının çocuğun üstün yararı ilkesine aykırı olduğunu dile getirdi. Kolbaşı, sanığın en ağır cezayı alması için hukuk mücadelesini sürdüreceklerini ifade etti.
Yeni Yaşam Gazetesi
